Vrouwen die meer dan zes koppen koffie per dag drinken tijdens hun zwangerschap, zouden meer kans hebben op een kleinere baby.
Dit blijkt uit onderzoek onder meer dan 7300 Nederlandse vrouwen, dat is gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition.
De deelneemsters werden gevolgd vanaf het begin van hun zwangerschap. Ongeveer twee tot drie procent van de vrouwen gaf aan een hoeveelheid cafeïne te consumeren die gelijk staat aan zes koppen koffie per dag. De baby’s van deze moeders bleken gemiddeld kleiner te zijn dan de kinderen van de vrouwen die minder cafeïne tot zich namen.
Follow up:
Volgens onderzoeker Rachel Bakker van het Erasmus MC lijkt cafeïne de groei van de foetus te beïnvloeden gedurende de gehele zwangerschap. Sterke conclusies kunnen er echter niet aan het onderzoek verbonden worden omdat het aantal baby’s dat kleiner bleek dan gemiddeld te laag was. Toch wordt vrouwen geadviseerd niet te veel cafeine te nuttigen tijdens de zwangerschap, uit eerdere onderzoeken bleek ook al dat het onder andere de kans op een miskraam kan verhogen.