Pindakaasliefhebbers die het niet kunnen laten telkens een likje uit de pot te nemen, hoeven zich niet schuldig te voelen. Pindakaas is goed!
Het helpt hart- en vaatziekten voorkomen, blijkt uit onderzoek. Elke dag van pinda’s of pindakaas snacken, halveert het risico op een hartaanval, meldt Daily Mail. De noten verlagen de slechte cholesterol en remt ontstekingen in het lichaam. Ook houdt het de bloedvaten rond het hart gezond.
Tussen 1980 en 2002 analyseerden onderzoekers van de Harvard Medical School het dieet van meer dan 6000 vrouwen met diabetes type 2. Dit type diabetes verhoogt de kans op een hartaanval of een beroerte. De vrijwilligers beantwoordden om de twee jaar vragen over hun dieet.
Follow up:
Daarnaast hebben de onderzoekers ook gegevens over het aantal vrouwen dat een hartaanval of beroerte kreeg. Deze gegevens en de antwoorden van de dieetenquêtes hebben ze nu naast elkaar gelegd. Het blijkt dat degenen die regelmatig pinda’s eten, de grootste bescherming tegen hart- en vaatziekten genieten.
In een verslag over hun bevindingen in de Journal of Nutrition staat dat het risico op deze ziekten door pinda’s met 44 procent werd verlaagd.
Ellen Mason van de Britse Hartstichting zegt dat het voordelig kan zijn pinda’s in je dieet op te nemen. „Maar pindaproducten kunnen vol toegevoegde suikers zitten dus controleer eerst het etiket.”