goedZO.com NuJijFunLekkerMuziekKletsenPromotieSubmitgoedZO?!XML

« Man overleeft val 4000 meterIntercity vergeet station Best »

01-05-08

Review: Wii Fit

Om een game een beetje op tijd te kunnen reviewen, halen reviewers meestal even flink door en spelen een spel flink wat uurtjes achter elkaar. Met Wii Fit trek je dat dus echt niet!

Zoals de titel van de game al aangeeft is Wii Fit bedoeld om ons luie gamers (en die illustere andere doelgroep van mainstream spelers die Nintendo zo graag opzoekt) weer een beetje in vorm te krijgen. Het doet dit door de speler iedere dag (mits hij/zij de console aanzet, natuurlijk) een test te laten afleggen om vervolgens diverse oefeningen aan te bieden.

Maar laten we beginnen bij het uitpakken van de game, aangezien het spel geleverd wordt het het balance board. Dit is een wit stuk plastic waarin weegschalen zijn ingebouwd die meten hoe goed je gewicht verdeeld wordt en hoe goed je balans is.

Follow up:

Je hebt de boel dus uitgepakt en opgestart en het eerste dat Wii Fit je vraagt is om een lichaamstest te doen. Deze geeft aan hoe het met je BMI ( Body Mass Index), gewicht en balans gesteld is. Ook wordt een Wii Fit-leeftijd toegewezen, op dezelfde manier als in bijvoorbeeld Brain Age. Vervolgens krijg je de vraag of je een doel voor jezelf wilt stellen. Dit wordt in de vorm "ik wil x kg verliezen in x tijd." Als je elke dag de lichaamstest doet, wordt in een mooi grafiekje de vooruitgang (of achteruitgang) weergegeven. Deze test hoort de speler elke dag uit te voeren om te zien of hij/zij een beetje opgeschoten is in de goede richting.

Dan is het tijd om te trainen. De oefeningen zijn verdeeld in vier categoriën: yoga, spieroefeningen, aerobicsoefeningen en balansspellen. In yoga gaat het om een bepaalde positie vasthouden terwijl je jouw balans goed in de gaten houdt, de spieroefeningen zijn het wat bekendere rek- en strekwerk, aerobicsoefeningen zijn ontworpen om caloriën te verbranden en tenslotte zijn de spelletjes er eigenlijk puur voor vermaak. Bijna alle oefeningen maken gebruik van het balance board, met de uitzondering van joggen, waarbij de Wii-controller gebruikt wordt.

De gemiddelde sportschoolganger zal over het algemeen niet zoveel hebben aan Wii Fit en zelfs ontwerper Shigeru Miyamoto heeft al gesteld dat je er niet zoveel van zal afvallen. Wat is dan het nut van de game? Nou, vooral mensen die niet zoveel sporten of bewegen, zullen de 'game' als een soort van bewustwording kunnen gebruiken. Zodra je jammerlijk faalt om de opdrukoefening te voltooien, snap je ineens dat je niet meer zo in vorm bent als dat je wellicht dacht.

Daarnaast is het zeker een leuke introductie in de wereld van het sporten. Het programma geeft je bij elke oefening een doel om te bereiken, wat het een stuk leuker en makkelijker maakt om door te zetten dan als je buiten gaat joggen zonder goed schema. Voor mensen die al veel sporten en dit serieus nemen zal Wii Fit daarentegen niet meer zijn dan een warming up voor het echte werk.

Het enige minpunt aan het geheel is dat je redelijk op je eigen ambitie bent aangewezen om door te blijven gaan. De game zal geen trainingsschema maken, noch zal het bijhouden hoeveel caloriën je verbrandt, zoals wellicht de serieuze sporter zal willen weten.

Desondanks weet Wii Fit één ding te doen dat erg belangrijk is: het stimuleert spelers om te bewegen, zowel binnen als buiten de context van het spel. Op een speelse manier worden spelers uitgenodigd om hun lichamen wat meer te gebruiken. Bewustwording is een groot deel van de Wii Fit-ervaring en alleen dat al maakt de aankoopprijs het waard. Tel daarbij op dat het ook gewoon veel leuke spelletjes en oefeningen bevat en het is duidelijk

No feedback yet